Khamis, 15 Oktober 2009

peringatan buat hamba-Nya

assalamualaikum wbt.

dah lame btul rsenye tak mnghadap komp ni..bukan pe..bz sket..hm..catatan hari ni bukan catatan smate-mate..tp mrupekan peringatan untuk smue umat Muhammad SAW..

kite smue tahu bhwe gmpa bumi berukuran 7.3 skala ritcher tlah mnghentam Padang, Indonesia pd 30hb September 09 yang lalu..gegaran ptame blaku pada 5.16 petang (17.16) dan gempa susulan blaku pada 5.58 petang (17.58)..gmpa dasat ni tlah mragut bribu2 nyawa hamba-Nya..

walaubagaimanapun..rakyat Malaysia masih prihatin dgan masalah ngara jiran itu mskipun rakyat kita tlah di'sapu' dan diugut ditusuk dgan 'buluh runcing' akibat isu tarian pendet..bantuan2 dmi bantuan dihulurkan..mskipun adakala bntuan itu dibaling batu dan sbgnya..Alhamdulillah..Malaysia msih tidak lokek mghulurkan bantuan..

namun bkan itu objektif catatan ini sbenanrnya..ttp..ssuatu yang lbih pnting lg..sbenanye informasi ni sy kutip dri ceramah di srau skolah jep..tp input yang dberi mmg btul2 bgune..

baiklah..pd hari kejadian..17.16 ptang..wktu ini..sesudah dikaji ianya bkaitan spt yg tcatat di dlam alQuran..sila rujuk surah Al-Israa', surah 17..ayat 16..yang bmaksud..

"dan jika kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepadaorang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya menta'ati Allah) ttp mrk melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya pkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya."

dan pada hari yang sama gmpa ssulan berlaku pada jam 17.58 petang..sila rujuk ayat ke 58 juga surah Al-Israa'..

"tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hri kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras.Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuzh)."

gmpa itu blaku pada 30 September 2009..dan sila buka kitab tafsir ataupun terjemahan anda..kali ini buka surah ke-30, surah Ar-Ruum..

"Dan apakah mereka tidak mengadakan perjalanan di muka bumi dan memperhatikan bagaimana akibat (yang menderita) oleh orang-orang yang sebelum mereka? Orang0orang itu adalah lebih kuat dari mereka (sendiri) dan telah mengolah bumi (tanah) serta memakmurkannya lebih banyak dari apa yang tlah mereka makmurkan. dan telah datang kepada mereka rasul-rasul mereka dengan mmbawa bukti-bukti yang nyata. Maka Allah sekali-kali tidak blaku zalim kpd mereka, akan ttp merekalah yang berlaku zalim kepada diri sendiri."

nah, sekarang ada apa2 komen?ini bukan satu kbetulan ttp satu kejadian yang dtentukan oleh-Nya sbg peringatan buat kita..semoga kita di dalam kalangan org2 yang beramal..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan